Översättning

SVARSTAL AV REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARI

VID FESTMIDDAGEN MED INDIENS PRESIDENT,

DOKTOR SHANKER DAYAL SHARMA SOM VÄRD,

New Delhi 25.11.1996

Jag vill tacka för det storartade mottagande som i dag kommit oss till del. Indien har alltid stått min maka och mig nära, och vi har många vänskapsband till detta land. Jag är övertygad om att det statsbesök som nu har inletts kommer att stärka det av tradition goda politiska och ekonomiska samarbetet mellan Finland och Indien. Vi ser med spänning fram mot denna möjlighet att få bekanta oss med den rika indiska kulturen.

Även om Finland och Indien är mycket olika med tanke på storlek och naturförhållanden, finns det många intressanta likheter mellan våra länder. Under det kalla krigets tid var vår inställning till internationellt samarbete och i synnerhet till militära allianser i hög grad likadan. Det senaste decenniets historiska omvälvningar har fått oss - precis som många andra länder - att omvärdera våra politiska och ekonomiska strävanden.

Redan under det kalla krigets tid arbetade Finland för att öka säkerheten och samarbetet i synnerhet i Europa. Efter eran av militära motsättningar har vår strävan varit att främja en utveckling som inte leder till nya skiljelinjer i vår världsdel utan fördjupar samarbetet utifrån våra demokratiska grundvärderingar. För ett och ett halvt år sedan blev Finland medlem av Europeiska unionen efter att redan tidigare i stor utsträckning ha varit integrerat i unionen. Indien har under samma tid reformerat sin ekonomi och håller snabbt på att integreras i världsekonomin på ett nytt sätt.

Fastän dessa integrationsprocesser till innehållet och omfattningen är ytterst olika, finns det ändå överraskande likheter mellan dem. Detta beror till stor del på att båda länderna har en lång demokratisk tradition på vilken ändringarna måste byggas för att vara hållbara. En grundläggande förutsättning för framgångsrika reformer har varit en fördomsfri och innovativ inställning till de förändringar man stått inför. Detta kräver mycket av såväl vanliga medborgare som politiska och ekonomiska beslutsfattare.

Säkerhetsstrukturerna förändras långsamt, både globalt och regionalt. När Sovjetunionen upplöstes 1991 var följden djupgående ingrepp i Europas lika väl som Asiens politiska karta. I Europa håller en ny säkerhetsarkitektur så småningom på att utformas via en process i många faser. I Asien är säkerhetsläget långt mer komplicerat, och de ekonomiska problemen är av enorma proportioner. Det går knappast ännu att tala om en "asiatisk säkerhetsarkitektur", men en sådan kan långsamt hålla på att uppstå. Som en stor stat i området är Indien naturligtvis med om att bygga upp detta område och utarbeta lösningar. I sista hand kan hållbar säkerhet endast byggas på demokratiska principer, och de är gemensamma för Finland och Indien.

När Finland och Indien blev självständiga bestod det ömsesidiga beroendet mellan våra länder snarare av politiska festtal än av vardagsrealiteter. Den teknologiska utvecklingen har dock under de senaste decennierna lett till att ekonomiska förändringar i dag återspeglas över hela världen. Inget folk kan längre isolera sig.

Bakom detta ömsesidiga beroende finns många faktorer, av vilka en av de centralaste är tillväxten och den ökade öppenheten inom världsekonomin. I det nya världsläget är handeln och externa investeringar viktigare än förut för båda länderna. Det är uppenbart att Asien under de kommande decennierna kommer att förbli världsekonomins mest dynamiska område. Detta gäller inte bara den kvantitativa tillväxten inom samhällsekonomierna och den internationella handeln. Det gäller också, och i synnerhet, företagsamheten, den anda av risktagning och djärvhet som under det gångna seklet skapat välmåga och välfärd i Finland och hela västvärlden. Under mina resor i östra och sydöstra Asien och nu i Indien har jag personligen kunnat konstatera att talet om de följande hundra åren som Asiens och Stilla havets århundrade inte bara är en vacker fras utan ett fullt möjligt utvecklingsförlopp.

Jag och den av mig ledda delegationen, som består av höga ledare för Finlands viktigaste internationaliserade företag, är övertygade om att Indien är inne på en väg som leder till snabb ekonomisk tillväxt. Vi högaktar Indiens strävan att arbeta för en utveckling på landets egna villkor, och vi är redo att samarbeta.

Från Indien sett verkar Finland kanske avlägset, men i dag har avstånden inte samma betydelse som förr. Finland har högklassig teknologi att erbjuda. Vårt land är känt som en pålitlig samarbetspartner som inte har några fördomar eller baktankar när det gäller överföring av teknologi.

Som medlem av Europeiska unionen försöker Finland uppnå en till mening och innehåll utvidgad dialog med Indien, vilket i sin tur ger parterna flera alternativ att välja mellan. Vårt kunnande och våra internationella erfarenheter motsvarar väl Indiens behov. Den finländska industrin är särskilt stark inom sektorerna skogsindustri, datateknik, energiproduktion, miljövård och transportteknologi. Inom dessa områden har vi redan fått en bra start, men vi är beredda att gå längre och utvidga samarbetet till nya områden.

Relationerna mellan Finland och Indien kan och får dock inte begränsa sig enbart till kontakter på det ekonomiska planet. Finland och Indien kan i en anda av ömsesidigt beroende tillsammans försöka medverka i lösandet av vår tids stora problem, dvs. hur alla oberoende av ålder, ras och kön skall kunna garanteras ett människovärdigt liv och hur mänsklighetens gemensamma arv skall kunna föras vidare till kommande generationer i förhållanden av hållbar utveckling och rättvis fred.

Herr President,

Fru Sharma,

Jag ber att få utbringa en skål för Er hälsa, för det indiska folkets välgång samt för ett fördjupat samarbete mellan Finland och Indien.